Herstellen van trainen
5-s-1

Veel mensen sporten erg fanatiek, waarna ze spierpijn kunnen krijgen. De één vindt het een fijn gevoel, omdat ze voelen dat ze goed hebben getraind. De ander vindt het een vreselijk gevoel, want je voelt het met iedere beweging. In deze blog zijn er tips te lezen hoe je spierpijn kunt verlichten en hoe je spieren sneller kunnen genezen. 

Wat is spierpijn?

Als allereerst is het misschien wel goed om uit te leggen wat spierpijn is. Heel simpel gezegd is spierpijn, pijn in je spieren. Vaak krijg je spierpijn nadat je intensief hebt gesport, maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Spierpijn tijdens het sporten, wordt veroorzaakt door melkzuur dat in de spiervezels terecht komt. Dit wordt vroege spierpijn genoemd en is vrij snel weg als je stopt met het belasten van je spieren. Nu heb je ook vertraagde spierpijn. Dit is de spierpijn die je voelt na de dag dat je hebt getraind. De oorzaak hiervan is dat het melkzuur in de spiervezels blijft zitten en er spiervezels scheuren. Het zijn microscopische scheurtjes, dus het is niet heel heftig ook al klinkt het wel zo. Verder kan je ook spierpijn hebben zonder dat je intensief hebt gesport. Dit kan betekenen dat je een scheur hebt in je spier of dat je hebt verstapt. Ook een infectieziekte zoals de griep kan zorgen dat het voelt alsof je spierpijn hebt. Als je er een langere tijd last van blijft houden dan is het raadzaam om de huisarts te bellen.  

Is spierpijn erg?

Nee het is hooguit alleen erg vervelend. Het is namelijk iets positiefs spierpijn. Doordat je lichaam hard aan de slag gaat om de spierscheurtjes te herstellen. Je lichaam is erop ingesteld dat het die de volgende keer meer kilo’s aankan of meer herhalingen. Terwijl het lichaam de scheurtjes aan het herstellen is gaat het metabolisme omhoog en verbrand je dus meer calorieën. 

Tips tegen spierpijn

  1. Ga in een koud bad zitten, hierdoor vernauwen zwelling en weefselafbraak wordt vermindert. Als je uit het koude bad stapt warmt het weefsel op en gaat het bloed weer stromen. Nu neem thet bloed de afgebroken cellen mee en is het weer schoon. 
  2. Warme douche nemen, hierdoor worden je bloedvaten wijder. Waardoor het bloed de afvalstoffen beter worden afgevoerd. Als je een blessure hebt dan moet je er wel mee oppassen, omdat de zwelling dan kan toenemen. 
  3. Spieren masseren, door de spieren te masseren verbeter je de doorbloeding van de spieren. Door de verbeterde doorbloeding worden de afvalstoffen geholpen met afvoeren. 
  4. Goed drinken, door goed gehydrateerd te blijven zal je lichaam de afvalstoffen beter kunnen afvoeren. 
  5. In beweging blijven, doordat je beweegt pompt het bloed weer door je lichaam. Hoe meer je bloed wordt rondgepompt hoe meer afvalstoffen er afgevoerd kunnen worden. 

Spierbalsem, door fit spierbalsem op te smeren kan je de pijn verlichten. Ook als je een blessures of kneuzingen kan het smeren van spierbalsem helpen.

https://www.medipreventie.nl/fit-sportbalsem/

About

Categories: Sport Tags: