5-S Webgids
Financieel

Administratie zzp in de zorg: Hier moet je aan denken

Steeds meer zorgverleners kiezen ervoor om zelfstandig aan de slag te gaan. Dit heeft veel voordelen. Je kunt zelf je uren bepalen, en je bent niet gebonden aan de regelgeving van een gezondheidsinstelling zoals een ziekenhuis of een thuiszorgorganisatie.

Het kan echter ook ingewikkeld zijn om als zzp’er in de zorg aan de slag te gaan. Hoe zit dat precies met de administratie? Wat verwacht de Belastingdienst van je? Waar moet je je allemaal voor registreren? Hier geven we je de belangrijkste informatie

Zzp in de zorg: Heb je een BIG-registratie nodig?

BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Dit is een wettelijk register dat ervoor zorgt dat mensen met een beroepstitel (zoals dokter of apotheker) daadwerkelijk de kwalificaties hebben om het werk uit te voeren. Alleen als je in het BIG-register staat, mag je een beschermde beroepstitel gebruiken en dit beroep uitvoeren.

De beschermde beroepstitels zijn: Apotheker, arts, fysiotherapeut, geregistreerd-mondhygiënist, gezondheidszorgpsycholoog, klinisch technoloog, orthopedegoog-generalist, physician assistant, psychotherapeut, tandarts, verpleegkundige en verloskundige.

Sommige beroepen vallen echter niet onder BIG. Dit zijn beroepen zoals diëtist, huidtherapeut, logopedist of een verzorgende in de individuele gezondheidszorg (VIG’er). Bekijk dus goed in welke categorie jij valt.

De registratie bij BIG is onder andere belangrijk omdat het ervoor kan zorgen dat je vrijstelling krijgt voor de omzetbelasting. Je zult niet de 21% btw op je omzet hoeven te betalen. Dat is altijd mooi meegenomen.

Uurtarief zzp in de zorg

Je uurtarief is afhankelijk van het soort dienst dat je levert. In de zorgbranche kunnen de verschillen namelijk hoog oplopen. Om je tarief te bepalen, moet je bovendien rekening houden met de kosten waar je tegenaan zult lopen. Denk aan verzekeringen zoals de Beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Vooral als zelfstandige is het hebben van verzekeringen zeer belangrijk.

Ook zul je tijd kwijt zijn om je administratie bij te houden, te reizen en wellicht om bijscholing te volgen. Je zult in je uurtarief dus moeten compenseren voor de tijd die je kwijt bent aan de zaken die bij het leven van een zzp’er komen kijken.

Boekhouder voor zzp in de zorg

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je boekhouding. Deze moet voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Steeds meer zzp’ers in de zorg kiezen ervoor om een boekhouder in te schakelen om deze taken (deels) over te nemen. Hierdoor hebben ze meer tijd over om hun beroep uit te voeren.

Als je je administratie wilt uitbesteden aan een boekhouder voor de zorgsector, is het verstandig om een administratiekantoor te vinden dat gespecialiseerd is in de zorgbranche. Zij kennen de voordelen én de valkuilen van het vak door en door. Een administratiekantoor als Zofi.nl is expert op het gebied van zzp in de zorg. Een groot deel van je boekhouding wordt hier geautomatiseerd. Op het dashboard kun je altijd makkelijk een overzicht bekijken van je financiën.

Ook kan een boekhouder je advies geven over andere zaken. Ze zijn bijvoorbeeld altijd op de hoogte van de nieuwste veranderingen in de fiscale wetgeving. Zo betaal je gegarandeerd nooit meer teveel belasting. Je administratie is op deze manier waterdicht, waardoor de Belastingdienst er niets op aan te merken zal hebben.

Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz)

Zzp in de zorg valt onder de Wkkgz. Dit betekent dat je moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Je moet bijvoorbeeld naar je beroepscode handelen, je cliëntdossiers bijhouden en incidenten registreren. Zo nodig moet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd worden ingelicht. Ook bij het opmerken van huiselijk geweld ben je verplicht een melding te maken bij Veilig Thuis.

Als zzp’er in de zorg ben je bovendien verplicht om je aan te sluiten bij een klachtenregeling. Je patiënt of cliënt moet altijd terecht kunnen bij een onafhankelijke partij voor klachten of ongevallen.

https://zofi.nl