Hoe je met veel stress om moet gaan

Toen ik dit artikel voor het eerst schreef, wilde ik me concentreren op het omgaan met stress op het werk. Sindsdien heeft de crisis rond het Coronavirus zich echter sterk ontwikkeld en het is duidelijk dat deze situatie bij veel mensen stress veroorzaakt – niet alleen op de werkplek. Daarom heb ik besloten om dit artikel te richten op het omgaan met hoge niveaus van stress en hoe een stresscoach https://coachregio.nl/stresscoach/ je daarbij zou kunnen helpen.

We leven in onzekere tijden, wat er op dit moment in de wereld gebeurt is ongekend in ons leven. Het TV-nieuws over de verspreiding van het Coronavirus wordt bijna minuut per minuut bijgewerkt. Ik zat urenlang aan de TV gekluisterd en keek naar het nieuws: het trieste nieuws van meer doden – niet alleen in Nederland maar over de hele wereld; toenemende bewegingsbeperkingen, vooral in Europa; extreme volatiliteit op de aandelenmarkt; bedrijven die dreigden te sluiten; mensen die hun baan verloren en schijnbaar geen einde in zicht van deze crisis.

Ik liep weg van de tv en voelde me verteerd en overweldigd door de informatie die op me afkwam. Het was erg moeilijk te verwerken.

Maar toen drong het tot me door dat er tussen al het slechte nieuws ook goed nieuws is – als je er maar naar zoekt.

Er zijn hartverwarmende verhalen van mensen die oudere buren helpen en boodschappen doen voor vrienden en familie. Er zijn verhalen van ouderen die herstellen van het virus. Er zijn mensen die op sociale media verhalen delen over ‘de strijd terug’ en samenwerken om anderen te helpen.

Ik denk dat het zoeken naar het ‘goede’ in het ‘slechte’ de sleutel is om te helpen omgaan met angst en stress terwijl we door deze crisis gaan.

Het is nu belangrijker dan ooit om voor jezelf en anderen te zorgen. Als je weet waar je je op richt, heeft dat een directe invloed op je welzijn. Als je je lange tijd op het ‘negatieve’ concentreert, voel je je negatief en niet veerkrachtig.

Wat kunnen we doen om stress en angst te verminderen en vindingrijker te worden?

Nou, het hoeft niet ingewikkeld te zijn:

  • Kijk naar het goede in het slechte – van welke vriendelijke daad ben je vandaag getuige geweest? Hoe voelde je je toen je daar getuige van was?
  • Doe goed – wat zou je vandaag kunnen doen om iemand anders te helpen? Wie heeft jouw hulp nodig?
  • Zelfzorg – wat zou je op dit moment kunnen doen om voor jezelf te zorgen? Bijvoorbeeld – neem een pauze van het nieuws, ga wandelen of wat dacht je van het lezen van dat boek dat je hebt uitgesteld?
  • Ook dit zal voorbijgaan – denk aan het gezegde “Ook dit zal voorbijgaan” – het wordt vaak gebruikt – maar het is waar – we zullen hier doorheen komen.
  • Verbinden – ook al hebben we te maken met sociale afstand – hoe zou je vandaag meer met anderen kunnen ‘verbinden’? Wie zou je kunnen bellen, ‘Skypen’ of ‘Face-time’ om hun dag op te vrolijken

Sommige van deze acties lijken misschien basaal – maar vaak zijn de meest basale dingen in het leven de meest belangrijke.

Uiteindelijk heb je controle over je geest en voorkom hierdoor misschien ook wel een burnout en de daarbij behorende burnout coach. Jij bepaalt waar je je op richt. Jij mag beslissen wat elk moment van je dag voor jou betekent. Maar het is niet gemakkelijk om zo te denken, vooral met wat we nu meemaken. Als je je gestrest of overweldigd voelt, probeer dan een van de voorbeelden van ‘zelfzorg’ die ik eerder noemde, of praat met familie of vrienden. Of zoek hulp bij een professionele therapeut die je kan helpen om met stress om te gaan – velen bieden online of telefonische ondersteuning. Maar zoek wel contact met iemand – maak je geen zorgen en stress niet in je eentje.

Dit gaat voorbij – het kan een hobbelige weg zijn, maar we komen er wel.

About

Categories: Zorg Tags: ,