De tweede wereldoorlog en de impact op de autowereld

Na de Tweede Wereldoorlog
Of stoomauto’s in latere technologische tijdperken ooit herboren zullen worden, valt nog te bezien. Tijdschriften zoals Light Steam Power bleven ze ook in de jaren tachtig beschrijven. In de jaren vijftig was er belangstelling voor stoomturbines die aangedreven werden door kleine kernreactoren (dit gold ook voor vliegtuigen), maar de gevaren die inherent zijn aan kernsplijtingstechnologie deden deze ideeën al snel de kop opsteken.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Elektrische auto’s

Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888, beschouwd als de eerste elektrische auto ter wereld.
Zie ook: Geschiedenis van het elektrische voertuig
In 1828 creëerde Ányos Jedlik, een Hongaar die een vroeg type elektrische motor uitvond, een kleine modelauto, aangedreven door zijn nieuwe motor. In 1834 installeerde de smid Thomas Davenport uit Vermont, de uitvinder van de eerste Amerikaanse DC-elektrische motor, zijn motor in een kleine modelauto, die hij op een korte cirkelvormige geëlektrificeerde baan liet rijden. In 1835 creëerde de Groningse hoogleraar Sibrandus Stratingh en zijn assistent Christopher Becker een kleinschalige elektrische auto, aangedreven door niet-oplaadbare primaire cellen. In 1838 bouwde de Schot Robert Davidson een elektrische locomotief die een snelheid van 6 km/u (4 mijl per uur) bereikte. In Engeland werd in 1840 een octrooi verleend voor het gebruik van sporen als geleiders van elektrische stroom en in 1847 werden soortgelijke Amerikaanse octrooien verleend aan Lilley en Colten.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Bronnen wijzen op verschillende creaties als eerste elektrische auto. Tussen 1832 en 1839 (het exacte jaar is onzeker) vond Robert Anderson van Schotland een ruwe elektrische wagen uit, aangedreven door niet-oplaadbare primaire cellen. In november 1881 demonstreerde de Franse uitvinder Gustave Trouvé op de Internationale Elektriciteitsexpositie in Parijs een werkende driewielige auto met elektrische aandrijving. De Engelse uitvinder Thomas Parker, die verantwoordelijk was voor innovaties zoals de elektrificering van de Londense metro, de bovengrondse trams in Liverpool en Birmingham en de rookloze brandstofkoleniet, bouwde in 1884 in Londen de eerste elektrische auto in productie met behulp van zijn eigen, speciaal ontworpen, herlaadbare accu’s met hoge capaciteit. Maar anderen beschouwen de Flocken Elektrowagen uit 1888 van de Duitse uitvinder Andreas Flocken als de eerste echte elektrische auto. Elektrische auto’s genoten populariteit tussen het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw, toen elektriciteit een van de favoriete methoden voor de aandrijving van auto’s was, die een comfort en gebruiksgemak bood dat de benzineauto’s van die tijd niet konden bereiken.

Vooruitgang in de interne verbrandingstechnologie, met name de elektrische starter, maakte dit voordeel al snel twijfelachtig; het grotere bereik van benzineauto’s, de snellere tanktijden en de groeiende aardolie-infrastructuur, samen met de massaproductie van benzinevoertuigen door bedrijven zoals de Ford Motor Company, die de prijzen van benzineauto’s tot minder dan de helft van de prijzen van gelijkwaardige elektrische auto’s verlaagden, leidde tot een daling van het gebruik van elektrische aandrijving, waardoor het gebruik van elektrische aandrijvingen effectief werd verwijderd uit belangrijke markten zoals de Verenigde Staten in de jaren 1930.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

In de afgelopen jaren hebben de toegenomen bezorgdheid over de milieueffecten van benzineauto’s, de hogere benzineprijzen, de verbetering van de accutechnologie en het vooruitzicht van een piek in de olieprijs echter geleid tot een hernieuwde belangstelling voor elektrische auto’s, die als milieuvriendelijker en goedkoper te onderhouden en te gebruiken worden beschouwd, ondanks de hoge initiële kosten, na een mislukte terugkeer aan het eind van de jaren negentig.

De eerste experimenten gebruikten gassen. In 1806 bouwde de Zwitserse ingenieur François Isaac de Rivaz een motor die werd aangedreven door interne verbranding van een waterstof-zuurstofmengsel. In 1826 testte de Engelsman Samuel Brown zijn op waterstof lopende verbrandingsmotor door deze te gebruiken om een voertuig de Shooter’s Hill in het zuidoosten van Londen op te drijven. De Hippomobiel van de Belgische Etienne Lenoir met een één-cilinder interne verbrandingsmotor op waterstofgas maakte in 1860 een proefrit van Parijs naar Joinville-le-Pont, die in ongeveer drie uur tijd ongeveer negen kilometer aflegt. Een latere versie werd aangedreven door kolengas. Een Delamare-Deboutteville voertuig werd gepatenteerd en getest in 1884.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Rond 1870 zette uitvinder Siegfried Marcus in Wenen, Oostenrijk (toen nog het Oostenrijks-Hongaarse Rijk), een vloeistofgestookte verbrandingsmotor op een eenvoudige handkar, waardoor hij de eerste man was die een voertuig met behulp van benzine liet voortbewegen. Tegenwoordig staat deze auto bekend als “de eerste Marcus-auto”. In 1883 verkrijgt Marcus een Duits octrooi voor een laagspanningsontstekingssysteem van het type magneto; dit was zijn enige automobieloctrooi. Dit ontwerp werd gebruikt voor alle andere motoren en de vierzits “tweede Marcus-auto” van 1888/89. Deze ontsteking, in combinatie met de “draaiborstelcarburateur”, maakte het ontwerp van de tweede auto zeer innovatief. Zijn tweede auto is te zien in het Technisch Museum in Wenen. Tijdens zijn leven werd hij geëerd als de initiatiefnemer van de auto, maar zijn plaats in de geschiedenis werd door de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog bijna uitgewist. 

https://www.car-bags.com/nl/

About