3 anti snurk tips

Snurken is helaas een hardnekkig probleem waar je vaak niet zomaar vanaf komt. Daarom zetten wij de 3 beste anti snurk tips voor je op een rij.

1. Afvallen

Eén van de meest voorkomende oorzaken van snurken is overgewicht. Bij overgewicht vindt er vetophoping plaats op verschillende plekken in het lichaam. Vet rondom de keel en nek is een risicofactor voor snurken. Dit komt doordat dit vet zorgt voor een verdikking van de keelwanden, met als gevolg een vernauwing van de luchtweg in de keel.

Het gevolg hiervan is dat de ademhaling minder soepel verloopt en er een turbulente luchtstroom ontstaat. Deze luchtstroom leidt tot trillingen van de keelweefsels: het snurkgeluid.

Afvallen zorgt ervoor dat je ademhaling tijdens je slaap soepeler zal verlopen en het snurken stopt.

2. Anti snurkbeugel 

Naast overgewicht is een naar achter vallende onderkaak een bekende oorzaak van snurken. Dit ontstaat doordat de spieren tijdens je slaap verslappen, zo ook die van de mond en keel. Een naar achter vallende onderkaak zorgt voor een blokkade van de luchtweg in de keel. 

Een effectieve oplossing hiervoor is het gebruik van een anti snurkbeugel. Een anti snurkbeugel is een mondprothese die je ‘s nachts in de mond draagt. De beugel zorgt ervoor dat de onderkaak naar voren blijft staan. Hierdoor worden ook het zachte gehemelte en de huig op hun plek gehouden. Dit voorkomt snurken.

De anti snurkbeugel is wetenschappelijk effectief bewezen. Het NCBI heeft de beugel, ook wel Mandibulair Repositie Apparaat (MRA) genoemd, uitgebreid onderzocht. Een MRA lost in 90% van de gevallen snurkklachten op. Ook KNO-artsen raden de snurkbeugel aan als voorkeursbehandeling bij snurken.

Een anti snurkbeugel op maat is het meest effectief. Helaas kost deze honderden euro’s als je hem laat opmeten bij de tandarts. Een goed alternatief is het kopen van een aanpasbare anti snurkbeugel die je thuis kunt vormen naar je gebit. Een webshop met vele positieve reviews is Mr. Anti Snurk. Hier kost een beugel slechts €27,95 en heb je een proefperiode van 7 dagen.

3. Train je spieren

We zeiden eerder al dat je spieren tijdens je slaap verslappen. Dit is normaal. Bij sommige mensen vindt er echter extreme verslapping plaats, waardoor de kans op snurken erg toeneemt. Een manier om dit tegen te gaan is het trainen van je mond- en keelspieren. 

Sterkere spieren zullen ‘s nachts minder gaan hangen en dit vekleint de kans op snurken. Een aantal effectieve oefeningen zijn als volgt:

* Zangoefeningen

* (Nep)gapen

* Kauwgom kauwen

* Didgeridoo bespelen

* Een potlood tussen je kaken geklemd houden

* Stretchoefeningen met je tong

Na een paar maanden zul je merkbaar verschil merken.

About

Categories: Gezondheid