|
Misschien heb je de laatste tijd vaak over de term ‘Adiabatisch koelen’ gehoord, zeker nu de warme zomers in Nederland zijn gearriveerd. Maar wat is eigenlijk een adiabatische koeling? Hoe werkt het, en wat zijn de voordelen? Een adiabatische koeling absorbeert de nabije lucht en koelt deze door middel van verdamping, daarom wordt ook vaak verdampingskoeling genoemd. Hoe werkt een adiabatische koeling?Adiabatisch koelen kan op zowel een directe als indirecte manier gebeuren. Het meest worden de ruimte gekoeld via de directe methode, waarbij het uitgangspunt is dat er voor 0,7 kilowatt koelwater per uur ongeveer één liter water nodig heeft. Zodra het buiten warmer wordt, zal de adiabatische koeling effectiever werken. Wanneer het buiten warmer dan 30 graden is, zal er binnen meer dan 10 graden verschil gekoeld kunnen gaan worden. Voordelen van een adiabatische koelingBuiten het feit dat een adiabatische koeling veel grotere ruimtes kan koelen, zijn er nog meer voordelen verbonden hieraan. Deze koelingen zijn namelijk ook heel duurzaam, ze verbruiken weinig stroom in de fabriekshallen. Zo is er slechts 1KwH elektriciteit nodig om een ruimte van 10.000 kubieke meter te koelen. Buiten het apparaat zijn er geen verdere middelen nodig om aan te schaffen om het apparaat te laten werken, hij kan simpel aangesloten worden op kraanwater. Het binnenklimaat wordt aangenaam gemaakt omdat de koeling ook alleen verse en schone buitenlucht gebruikt om aan te zuigen. Eén groot economisch voordeel is nog dat de overheid een adiabatische koeling als duurzame technologie beschouwt. Om die reden valt het onder het EIA-programma, ofwel het Energie Investering Aftrek. Je kunt dus met andere woorden de aanschaf van een adiabatische koeling opgeven aan de belasting om er zo, behalve een duurzaam voordeel, ook nog een economisch voordeel uit te halen. |
Veelgestelde vragen
Wat is adiabatische koeling precies?▼
Adiabatische koeling absorbeert nabije lucht en koelt deze door middel van verdamping, ook wel verdampingskoeling genoemd. Het is een duurzame manier om grote ruimtes te koelen met minimaal energieverbruik.
Hoe efficiënt is adiabatische koeling bij hoge temperaturen?▼
Adiabatische koeling werkt des te effectiever naarmate het buiten warmer is. Bij temperaturen boven 30 graden kan een verschil van meer dan 10 graden binnen bereikt worden.
Hoeveel elektriciteit verbruikt adiabatische koeling?▼
Adiabatische koeling is zeer energiezuinig. Slechts 1 kWh elektriciteit is nodig om een ruimte van 10.000 kubieke meter te koelen, wat het zeer duurzaam maakt.
Welke installatie is nodig voor adiabatische koeling?▼
Het apparaat kan simpelweg op kraanwater aangesloten worden. Geen verdere middelen of aanschaffingen zijn nodig om het systeem in werking te stellen.
Zijn er belastingvoordelen voor adiabatische koeling?▼
Ja, adiabatische koeling valt onder het EIA-programma (Energie Investering Aftrek) omdat het als duurzame technologie wordt beschouwd. Dit biedt economische voordelen bij belastingaangifte.
















