Hoe goed is Java voor de ontwikkeling van mobiele games?
5-s-1

Momenteel domineert Android de wereldwijde markt voor smartphonebesturingssystemen. Ook geven de statistieken die op verschillende websites zijn geplaatst aan dat Google Play Store momenteel meer apps en games biedt dan Apple Play Store. De trends laten zien dat veel ontwikkelaars liever apps en games ontwikkelen voor het Android-platform.

De ontwikkelaars hebben de mogelijkheid om apps en games voor Android te schrijven in C, C ++ of Java. Maar Java is de officiële taal voor het ontwikkelen van games en apps voor het mobiele besturingssysteem van Google. Google raadt ontwikkelaars verder aan om nieuwe Android-applicaties en games in Java te schrijven. Ook vinden veel ontwikkelaars het gemakkelijker om mobiele games in Java te schrijven dan in andere programmeertalen.

Waarom schrijven veel ontwikkelaars liever mobiele games in Java?

Java is een populaire programmeertaal

Java is momenteel een van de meest gebruikte programmeertalen voor algemene doeleinden. De ontwikkelaars hebben de mogelijkheid om Java te gebruiken voor het ontwikkelen van desktop GUI-applicaties, webapplicaties en mobiele apps. Zoveel beginners geven er de voorkeur aan om een ​​programmeertaal te leren waarmee ze een breed scala aan applicaties kunnen bouwen. Bovendien stelt Java ontwikkelaars in staat om code te schrijven, compileren en te debuggen zonder extra moeite te doen. Dat is waarom; ondernemingen kunnen eenvoudig mobiele apps bouwen door ervaren Java-programmeurs in te zetten.

Java is een multithreaded programmeertaal

Ontwikkelaars geven er altijd de voorkeur aan om mobiele games te schrijven in een programmeertaal die multithreading volledig ondersteunt. De ondersteuning voor multithreading is essentieel voor het gelijktijdig uitvoeren van meerdere taken binnen een enkel programma. Zodat de gebruikers gemakkelijk de mobiele games kunnen spelen die in Java zijn geschreven terwijl ze andere taken uitvoeren, zoals e-mails controleren en op internet surfen. De multitasking-ondersteuning maakt het voor programmeurs gemakkelijker om games te bouwen waarmee gebruikers naadloos van de ene taak naar de andere kunnen overschakelen.

Vergemakkelijkt game-ontwikkeling op meerdere platforms

In tegenstelling tot andere programmeertalen, stelt Java ontwikkelaars in staat applicaties naadloos van het ene platform naar het andere over te dragen. De programmeurs kunnen het mobiele spel één keer in Java schrijven en het op meerdere apparaten en platforms uitvoeren zonder de code opnieuw te compileren en extra implementatie-afhankelijkheden te gebruiken. Het wordt dus gemakkelijker voor ontwikkelaars om de mobiele game in eerste instantie voor het Android-besturingssysteem te bouwen en dezelfde code opnieuw te gebruiken om de game uit te breiden naar andere mobiele platforms.

Helpt ontwikkelaars om vlekkeloze games te bouwen

Net als mobiele apps moeten mobiele games ook feilloos werken en een rijkere gebruikerservaring bieden om populair en winstgevend te worden. De ontwikkelaars moeten er dus voor zorgen dat de code die door hen is geschreven foutloos is. Ook moet het de bugs of gebreken in de code onmiddellijk identificeren en repareren. In tegenstelling tot andere programmeertalen, stelt Java programmeurs in staat codeerfouten vroeg en snel te identificeren en te elimineren. De programmeurs kunnen verder profiteren van de Java-compiler om fouten te detecteren die optreden tijdens de uitvoering van de code.

Functies in Java 2 Micro Edition (J2ME)

Bij het schrijven van mobiele games in Java kunnen de ontwikkelaars profiteren van de robuuste functies van Java 2 Micro Edition (J2ME). Behalve dat het een open platform is, bevat J2ME ook Mobile Information Device Profile (MIDP) API. De MIDP API helpt ontwikkelaars om apps en games te maken voor apparaten met beperkingen. De nieuwste versie van MIDP API wordt geleverd met verschillende nieuwe functies om het ontwikkelen van mobiele games eenvoudiger en sneller te maken.

De programmeurs kunnen de Java-runtime-omgeving en -bibliotheken verder gebruiken om het spel naadloos op verschillende mobiele apparaten te laten werken. Tegelijkertijd maken de rijke gebruikersinterface-functies van J2ME het gemakkelijker voor ontwikkelaars om de games visueel aantrekkelijker te maken. Ook kan het platform netwerkbewerkingen in de wachtrij plaatsen en efficiënt opvangen. Daarom kunnen de ontwikkelaars J2ME gebruiken om gebruikers in staat te stellen de spellen te spelen, zelfs als er geen internetverbinding is.

Tal van tools voor game-ontwikkeling

De ontwikkelaars kunnen verder gebruikmaken van een aantal hulpmiddelen om snel 2D- en 3D-mobiele games in Java te bouwen. De programmeurs kunnen bijvoorbeeld geavanceerde 3D-game-engines zoals jMonkeyEngine gebruiken om verbluffende 3D-werelden te creëren. Deze tools verbeteren de prestaties van Java-games aanzienlijk, en stellen ontwikkelaars in staat de games naar verschillende platforms te porten.

Sommige van deze tools stellen programmeurs zelfs in staat om robuuste games in Java te schrijven met behulp van veelgebruikte geïntegreerde ontwikkelomgevingen (IDE’s) zoals NetBeans en Eclipse. Deze tools voor game-ontwikkeling dragen enorm bij aan het populair maken van Java-ontwikkeling van mobiele games.

About

Categories: Bedrijven