5-S Webgids
5-s-1
Gezondheid

Tips voor de koude winter

Blijf comfortabel in de kou, of je nu wandelt in stedelijke  de woestijn of diep in de sneeuw, het vereist aandacht voor de wetenschap van warmteoverdracht. Loren Greenway, CEO van het Wilderness Medical Center in Salt Lake City, Utah, zei dat het warm blijven vereist dat je twee belangrijke principes begrijpt: conductie en convectie. Conductie is de overdracht van warmte tussen twee vaste oppervlakken die in direct contact met elkaar zijn, zoals wanneer je op ijzige bestrating staat. Convectie is de overdracht van warmte tussen een massa (zoals je lichaam) en een bewegend vloeistof of gas (zoals een ijzige wind die over elke centimeter van je huid heengaat).Het begrijpen van beide thermo-mechanismen, evenals de werking van het ingebouwde thermoregulerende systeem van uw lichaam, helpt je jezelf warm en veilig te houden wanneer de volgende winter naar de stad komt.

Maak een lekker laagje

Je verliest warmte door geleiding wanneer uw lichaam in direct contact komt met iets kouds, zoals wanneer je op een koude grond zit. Wind steelt je lichaamshitte door convectie. Maar je kan jezelf isoleren tegen beide soorten warmteverlies door lagen te dragen, aldus Greenway. Uw basislaag – denk aan lang ondergoed en dikke wollen sokken – weerhoudt je van het verliezen van warmte door geleidingen. En het dragen van een externe, wind- en waterdichte maar ademende laag beschermt u tegen warmteverlies bij convectie. ‘Alles wat je in je omgeving kan bouwen in een micro-omgeving die helpt bij het isoleren van de effecten van de kou, dat is een goede zaak,’ zei Greenway. Ook kan het effectief zijn om warme sloffen te dragen.

Niet trillen

Zie schudden als een waarschuwingssignaal dat je jezelf een beetje warmer moet krijgen. Als je huidtemperatuur druppelt, schudt je in om je kerntemperatuur ook te laten vallen. De krampachtige aanraking en ontspanning van je spieren “verbruikt calorieën, en het geeft warmte op” om de warmte te vervangen die je lichaam door convectie of geleiding verliest, zei Greenway. Maar dat betekent ‘als je eenmaal begint te schudden, dat is jouw hersenen om je lichaam te vertellen, is het tijd om naar een plaats te komen waar je warmer bent.’

Mensen met lichte hypothermie zullen rillen , maar die met matige hypothermie niet. Het lichaam stopt met schudden wanneer de spiercontracties niet meer effectief zijn bij het produceren van warmte, zei hij. Dat betekent dat “als het veel kouder wordt,stopt het trillen vanzelf, dus je kernlichaamstemperatuur gaat gewoon flink zakken.”

Voedt jezelf

Voedt jezef goed en uw lichaam zal beter helpen om de kou te trotseren, aldus Greenway. “Het helpt altijd om goed gevoed te worden als het koud is,” zei hij. “Dit is van groot belang om je bloedsuiker voldoende te houden om de energie die je nodig hebt warm te houden in een koude situatie.” Het blijven hydrateren is ook belangrijk, zei Greenway. “Je lichaam zal de kou veel beter tolereren als voedsel en waterbalans worden behouden.” Ook je huid moet je voeden. Doordat overal de verwarming aan staat, ook in de auto, droogt je huid veel sneller uit. Daarom drink ook in de winter voldoende water, smmer je handen met een voedende handcrème en gebruik een lippenbalsem. Ook de rest van je lichaam kan een extra insmeerbeurt gebruiken.

Wen eraan

U kunt zich akklimatiseren met koud weer. “Mensen die veel buiten zijn en tijd in de kou besteden, kunnen hun ‘set point’ daadwerkelijk verminderen, voordat ze op kou reageren, ‘zei Greenway. Het mechanisme waarmee deze reset gebeurt, wordt niet helemaal begrepen, maar een soort lichaamsvet, bruin vet genoemd, kan een rol spelen, stelt recent onderzoek voor. In tegenstelling tot het gewone “witte” lichaamsvet, dat extra calorieën opbergt, consumeert bruin vet eigenlijk calorieën en geeft de energie vrij als warmte. Pasgeborenen en slapende zoogdieren hebben veel bruin vet, waarvan men denkt dat ze warmte genereren bij dieren die niet kunnen schudden. En studies bij dieren en mensen hebben aangetoond dat koude acclimatie de warmtecapaciteit van bruine vet verhoogt. Sommige onderzoeken suggereren ook dat blootstelling aan koude de hoeveelheid bruin vet in het lichaam daadwerkelijk verhoogt. Fysiek fit zijn maakt het ook makkelijker voor mensen om te gaan met kou, zei Greenway, maar te dun kan een nadeel zijn, want lichaamsvet helpt je warm te houden.

 

Gerelateerde artikelen

Een schone badkamer is goed voor de gezondheid

Hoe moet je handelen bij een hartaanval?

Wat zijn de voordelen van een AED kopen?