Verschillende vormen van schermcommunicatie

Bij schermcommunicatie denk je natuurlijk meteen aan de communicatieschermen die je ziet op het station of in de winkel. Maar wist je dat schermcommunicatie nog veel meer mogelijkheden heeft? Eigenlijk alles met een scherm – groot of klein – kan als een van de digital signage toepassingen gebruikt worden. Denk maar eens aan het schermpje op je digitale horloge of telefoon, het scherm van je tablet, maar ook een groot scherm of diverse gekoppelde schermen als achterwand van een muur in een winkel bieden mogelijkheden voor schermcommunicatie.

Niet alleen schermcommunicatie

Via diverse schermen communiceren met de klant werkt stimulerend, maar je merkt al snel dat het nog niet alles is. Ga maar eens met je partner ergens dineren, denkend dat je een rustig restaurantje hebt gekozen, zodat je lekker met z’n tweeën kunt bijpraten in het weekend. Zodra je de deur van het restaurant open doet merk je het al. De muziek staat te hard om een gesprek te kunnen voeren. Of het soort muziek past niet bij de sfeer van het restaurant. Zo kan ook muziek in een winkel of showroom je parten spelen. En uiteindelijk wil je de klant binnen houden en overtuigen van een aankoop. Gepaste muziek speelt dan een grote en misschien wel onderscheidende rol.

Digital signage ook tweerichtingsverkeer

Digital signage wordt niet alleen gebruikt om informatie over te brengen op de klant. Je ervaart dit als je bij de kassa een korte enquête tijdens het afrekenen mag invullen. Snel een punt geven of een blije of boze smiley aanklikken en je laat weten wat je van de service vond. Maar ook in de winkel kunnen digitale middelen helpen. Vraag in een schoenwinkel maar eens of ze jouw maat nog hebben. Vroeger moest men het magazijn in, nu kijkt men op de tablet en als jouw maat in dit filiaal niet beschikbaar is, kunnen ze ook nog nakijken of een ander filiaal nog de juiste maat heeft. Dit scheelt veel tijd en ergernis bij zowel klant als medewerker en het is zoveel klantvriendelijker.

About